MobilePay ohjeet
Maksa nopeammin MobilePaylla
Maksat ostokset sujuvasti kaupassa, verkkokaupassa tai sovelluksissa vain muutamalla sormen liikkeellä. Maksut hyväksyt pyyhkäisemällä – helposti ja turvallisesti.
MobilePay
Mikä on MobilePay?
MobilePay on helppo ja nopea tapa lähettää ja pyytää rahaa sekä maksaa ostoksia. MobilePayllä voit jakaa esimerkiksi ravintola- tai kahvilalaskun, jos olet maksanut ystäviesi puolesta. Vain muutamalla klikkauksella lähetät ja pyydät rahaa matkapuhelinnumeron avulla.Kuka voi käyttää MobilePaytä?
MobilePay-palvelua voivat käyttää kaikki yli 15 -vuotiaat – kaikkien pankkien asiakkaat. Palvelun käyttöön tarvitset vain älypuhelimen (Android, iOS tai WindowsPhone), suomalaisen matkapuhelinnumeron, suomalaisen pankkitilin, suomalaisen maksukortin ja tunnistautumiseen suomalaisen pankin pankkitunnukset.Mitä voin tehdä MobilePayllä?
Muutamalla klikkauksella voit- lähettää rahaa saajan matkapuhelinnumeron avulla
- pyytää toista henkilöä lähettämään rahaa sinulle
- jakaa laskun ystäviesi kanssa
- maksaa kassalla
- maksaa verkkokaupassa
- maksaa toisissa sovelluksissa
- katsella tapahtumaluetteloa
- tarkistaa kuitista, että rahat on lähetetty
- vaihtaa asetuksista tilinumeron ja maksukortin tiedot
Kuinka paljon voin lähettää rahaa?
Voit siirtää tai vastaanottaa MobilePay-sovelluksella 5.000 euroa kalenterivuodessa. Lisäksi MobilePay-sovelluksessa on 100 euron vuorokausikohtainen käyttöraja ellei käyttämäsi maksukortin raja ole tätä pienempi. Voit nostaa vuorokausikohtaisen rajan 500 euroon ja vuotuisen rajan 15.000 euroon tunnistautumalla pankkitunnuksillasi. Tunnistautuminen tapahtuu kohdasta Asetukset > Maksurajat. Jos olet itse määritellyt maksukorttisi maksurajat, ovat ne voimassa myös MobilePay-palvelussa.Paljonko MobilePayn käyttö maksaa?
Pankki ei tällä hetkellä peri käyttömaksua MobilePay-sovelluksen käytöstä. Mahdollisista muutoksista pankki ilmoittaa ehtojen mukaisesti. Teleoperaattorisi veloittaa tiedonsiirrosta palveluhinnastonsa mukaisesti.Rekisteröityminen ja käyttö
Rekisteröityminen
Nimi, henkilötunnus ja sähköpostiosoite
Kun rekisteröidyt, tallennamme nimesi ja henkilötunnuksesi lain edellyttämällä tavalla. Sen lisäksi pyydämme sinua syöttämään sähköpostiosoitteesi, johon lähetämme palvelun ehdot.
Käytä MobilePayssä etu- ja sukunimeäsi. Nimesi näkyy vastaanottajalla, kun lähetät tai pyydät rahaa. Näin saajan on helpompi tunnistaa sinut.
Puhelinnumero
Kysymme puhelinnumerosi, jotta ystäväsi voivat lähettää sinulle rahaa puhelinnumerosi perusteella.
Varmistamme, että olet syöttänyt numeron oikein lähettämällä sinulle aktivointikoodin tekstiviestillä.
Tilinumero ja korttitiedot
Maksujen välittämistä varten pyydämme sinua syöttämään sovellukseen käyttelytilisi sekä maksukorttisi numerot. MobilePay-palvelussa lähettämäsi rahat veloitetaan korttitililtäsi ja sinulle lähetetyt rahat talletetaan pankkitilillesi, tämän takia pyydämme tallentamaan molemmat numerot. Voit ohittaa sekä kortti- että tilitietojesi tallentamisen rekisteröitymisen yhteydessä ja lisätä tiedot koska tahansa myöhemmin kohdassa Asetukset.
MobilePay-palvelu toimii kaikkien suomalaisten pankkien tili- ja korttinumeroilla.
Tilinumeron on oltava IBAN- muodossa (FI1234567890), löydät sen helposti verkkopankistasi.
Voit käyttää joko debit- tai credit-korttia. Jos sinulla on yhdistelmäkortti, löydät debit-kortin numeron ja siihen liittyvän turvaluvun kortin takapuolelta. Varmista että kortillasi voi tehdä verkkomaksuja. Voit muuttaa asetuksia verkkopankissasi.
Voit lisätä MobilePay-sovellukseen kuuden eri maksukortin tiedot ja valita käytettävän maksukortin helposti maksamisen yhteydessä. Voit nimetä kortit haluamallasi tavalla, jotta tunnistat eri kortit maksamisen yhteydessä.
Tunnusluku
Rekisteröityessäsi voit itse valita haluamasi tunnusluvun. Älä kuitenkaan valitse tunnuslukua, joka on helposti arvattavissa. Lisäksi suosittelemme, että lukitset älypuhelimesi pääsykoodilla tai näppäinlukituksella.
Miten lähetän rahaa?
Miten lähetän rahaa?
Rekisteröidy palvelun käyttäjäksi ja toimi näin:
- Avaa MobilePay-sovellus
- Syötä tunnuslukusi
- Syötä määrä, jonka haluat lähettää
- Valitse saaja puhelimesi yhteystiedoista tai syötä saajan matkapuhelinnumero
- Lähetä rahat
- Huomioithan, että voit lähettää rahaa vasta kun olet tallentanut korttisi tiedot joko rekisteröinnin yhteydessä tai sen jälkeen Asetuksissa
Milloin rahat veloitetaan tililtäni?
Maksu veloitetaan MobilePay-sovellukseen rekisteröimältäsi maksukortilta heti, kun maksukortin myöntäjä on antanut luvan veloitukseen. Maksua ei kuitenkaan veloiteta kortiltasi ennen kuin saaja on rekisteröitynyt MobilePay-palveluun.
Milloin rahat ovat perillä?
Jos saajan tili on Danske Bankissa, rahat siirtyvät hänelle heti. Muussa tapauksessa arkisin ennen kello 16.30 tehdyt maksut ovat lähettäjän ja vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana.
Mistä tiedän, että rahan lähettäminen onnistui?
Kun olet lähettänyt rahat, sekä sinä että maksun saaja saatte ilmoituksen, että rahat on lähetetty. Voit katsella maksun tietoja Tapahtumaluettelosta.
Voinko lähettää rahaa ystävälle, jolla ei ole MobilePaytä?
Kyllä voit. Kun olet lähettänyt rahat, voit vinkata palvelusta tekstiviestillä ystävällesi. Rahat veloitetaan kortiltasi vasta, kun hän on rekisteröitynyt. Jos hän ei rekisteröidy 30 päivän kuluessa, rahalähetyksesi poistetaan.
Mitä tarkoittaa vinkkaaminen?
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat vastaanottaa rahaa MobilePay-palvelun kautta. Jos haluat lähettää rahaa käyttäjälle, joka ei vielä ole rekisteröitynyt, voit vinkata hänelle palvelusta tekstiviestillä.
Miten pyydän rahaa?
Kun pyydät rahaa, lähetetään tästä saajalle ilmoitus. Saajalla on mahdollisuus joko hyväksyä tai peruuttaa pyyntösi.
Rekisteröidy palvelun käyttäjäksi ja toimi näin:
- Avaa MobilePay-sovellus
- Syötä tunnuslukusi
- Valitse Pyydä
- Syötä määrä, jonka haluat pyytää
- Valitse pyynnön vastaanottaja puhelimesi yhteystiedoista tai syötä pyynnön vastaanottajan matkapuhelinnumero
- Lähetä pyyntö
Miten jaan laskun?
MobilePay-palvelussa esimerkiksi ravintolalaskun jakaminen on helppoa.
Rekisteröidy palvelun käyttäjäksi ja toimi näin:
- Avaa MobilePay-sovellus
- Syötä tunnuslukusi
- Valitse Pyydä
- Syötä laskun kokonaismäärä
- Valitse kenen kanssa haluat jakaa laskun.
- Klikkaa Minä-kohdan jälkeen olevaa +-kuvaketta. Pyydä-toiminto muuttuu Jaa lasku -toiminnoksi. Oletuksena on, että kaikki maksavat samansuuruisen osuuden, mutta voit helposti muuttaa maksajien osuuksia. Kaikki laskun jakajat saavat ilmoitukset lähettämästäsi pyynnöstä.
- Lähetä pyyntö
Miten maksan kassalla?
Voit käyttää MobilePayta kassalla maksamiseen, mikäli kauppias on ottanut maksutavan käyttöön. Maksamista varten sinun tulee yhdistää puhelimesi kassalla olevan MobilePay-tunnistimen kanssa käyttämällä Bluetoothia, NFC:tä tai lukemalla QR-koodin.
Toimi näin kaupan kassalla:
- Avaa MobilePay ja kirjaudu sisään
- Jos käytät Bluetoothia tai NFC:tä, pidä puhelintasi MobilePay-tunnistimen yläpuolella. Jos käytät QR-koodia, valitse Maksa-linkki MobilePay etusivun oikeasta yläkulmasta ja lue MobilePay-tunnistimessa oleva QR-koodi
- Kun ostostesi summa näkyy MobilePay-sovelluksessasi, vahvista maksu pyyhkäisemällä.
- Android-ja iPhone-puhelimilla maksun voi hyväksyä myös push-ilmoituksella, jonka saat kun kassa lähettää ostostesi summan MobilePayhin
Miten maksan toisessa sovelluksessa?
Voit käyttää MobilePayta toisessa sovelluksessa tehtyjen ostosten maksamiseen, mikäli sovellus on ottanut maksutavan käyttöön.
Toimi näin kun maksat MobilePaylla toisessa sovelluksessa:
- Valitse sovelluksessa maksutavaksi MobilePay
- MobilePay avautuu automaattisesti, kirjaudu sisään
- Vahvista maksu pyyhkäisemällä MobilePayssa. Palaat tämän jälkeen käyttämääsi sovellukseen.
Miten maksan verkkokaupassa?
Voit käyttää MobilePayta verkkokaupassa maksamiseen, mikäli kauppias tarjoaa sen yhtenä maksutapana. Sinun tulee aktivoida verkkokaupassa maksaminen kohdassa 'Asetukset'. Verkkokaupassa maksaminen edellyttää, että tunnistaudut verkkopankkitunnuksillasi ennen ensimmäistä maksukertaa tai ensimmäisen maksukerran yhteydessä.
Toimi näin, kun maksat MobilePaylla verkkokaupassa:
- Valitse maksutavaksi MobilePay
- Verkkokaupan sivulle aukeaa erillinen ikkuna, johon sinun tulee kirjoittaa MobilePayhin rekisteröimäsi puhelinnumero. Mikäli teet ostoksia puhelimesi selaimella, avautuu MobilePay-sovellus automaattisesti.
- Kirjaudu MobilePayhin puhelimellasi ja näet maksupyynnön verkkokaupasta
- Vahvista maksu pyyhkäisemällä MobilePayssa
Käyttäjän asetukset
Perustiedot
- Perustiedoissa näet ja voit muuttaa MobilePayssa käyttämääsi nimeä, sähköpostiosoitetta, matkapuhelinnumeroa sekä tunnuslukua.
Jos puhelimesi tukee sormenjälkitunnistautumista, voit ottaa sen käyttöön ja pois käytöstä täällä.
Profiilikuvasi voit lisätä ja vaihtaa klikkaamalla sovelluksen etusivulla nimesi edessä näkyvää kuvaketta. Profiilikuva välitetään maksun saajalle.
Maksutiedot
Maksutiedoista näet MobilePayhin lisäämäsi kortit ja tilin. Täältä pääset muuttamaan kortti- ja tilitietoja sekä lisäämään, poistamaan tai nimeämään kortteja.
Maksutiedoista pääset Maksurajat-näytölle, josta pääset korottamaan maksurajasi tunnistautumalla verkkopankkitunnuksillasi.
Ominaisuudet
Ominaisuudet-kohdasta voit ottaa verkkokaupassa maksamisen käyttöön.
Ilmoitusasetukset
- Saat MobilePay-ilmoituksen aina, kun sinulle on lähetetty rahaa tai sinulta on pyydetty rahaa. Voit halutessasi ottaa ilmoitukset pois käytöstä.
Täältä voit ottaa MobilePay-tapahtumiin liittyvät äänet käyttöön tai pois käytöstä.
Tietoja
- Tietoja-kohdasta löydät MobilePay-palvelun voimassa olevat sopimusehdot.
Usein kysyttyä
Miten vaihdan kortin tai tilin?
Voit vaihtaa MobilePay-sovelluksessa käyttämääsi korttia tai tiliä sovelluksen kohdassa Asetukset - Maksutiedot.
Voit lisätä MobilePay-sovellukseen kuuden eri maksukortin tiedot, nimetä lisäämäsi kortit ja vaihtaa käytettävää maksukorttia helposti maksamisen yhteydessä.
Voinko käyttää sovellusta usealla laitteella?
- Voit rekisteröityä MobilePay-palvelun käyttäjäksi useammalla mobiililaitteella kunhan käytät aina samaa matkapuhelinnumeroa. Aktivoi palvelun käyttö kussakin laitteessa erikseen tekstiviestillä lähettämällämme aktivointikoodilla.
Miten siirrän sovelluksen uuteen puhelimeen?
- Lataa MobilePay-sovellus uuteen puhelimeesi sovelluskaupasta. Valitse "Kirjaudu", syötä matkapuhelinnumerosi ja henkilökohtainen tunnuslukusi. Lähetämme palvelun aktivointikoodin sinulle tekstiviestillä. Aktivoi palvelu ja aloita MobilePay-sovelluksen käyttö.
Voinko käyttää sovellusta ulkomailla?
- Voit hyvin käyttää MobilePay-sovellusta myös ulkomailla. Huomioi kuitenkin, että sovelluksen käyttö edellyttää tiedonsiirtoa, josta operaattorisi veloittaa palveluhinnaston mukaisesti.
Ongelmatilanteet
Mitä teen, jos en saa korttiani rekisteröityä?
- Voit rekisteröidä MobilePay-sovellukseen minkä tahansa suomalaisen pankin myöntämän MasterCard- tai Visa-kortin (Debit tai Credit).
- Mikäli rekisteröinnissä ilmenee ongelmia, tarkista seuraavat asiat:
- - Korttisi on voimassa.
- - Korttisi numero, voimassaoloaika ja CVC-koodi on syötetty oikein
- - Kortillasi voi tehdä verkkomaksuja. Voit tarkistaa sen verkkopankistasi.
- Ota tarvittaessa yhteyttä MobilePay-asiakastukeen 0200 2589 (pvm/mpm), ma-pe klo 8-20.
Mitä jos rahat lähetetään väärälle saajalle?
- Vastaat itse siitä, että vastaanottajan matkapuhelinnumero on oikein, kun lähetät rahaa. Ota itse tarvittaessa yhteyttä väärään maksun saajaan
Voinko peruuttaa lähettämäni maksun?
- Lähetettyäsi rahat rekisteröityneelle käyttäjälle, et voi enää peruuttaa maksua. Ota itse yhteyttä saajaan tai pyydä häntä palauttamaan rahat MobilePayn kautta. Jos saaja ei ole vielä rekisteröitynyt, voit peruuttaa tapahtuman tapahtumaluettelosta.
Mitä jos unohdan tunnuslukuni?
- Jos syötit tunnuslukusi väärin, toimi sovelluksessa annettujen ohjeiden mukaan. Ota tarvittaessa yhteyttä MobilePay-asiakastukeen 0200 2589 (pvm/mpm).
Mitä jos MobilePay-sovellukseni ei toimi?
- Kokeile ensin poistaa sovellus ja lataa se sitten uudestaan sovelluskaupasta. Kun avaat sovelluksen, älä rekisteröidy vaan valitse "Kirjaudu". Näin sovelluksesi tapahtumat säilyvät tallessa. Ota tarvittaessa yhteyttä MobilePay-asiakastukeen 0200 2589 (pvm/mpm).
Turvallisuus
Mitä teen, jos puhelimeni varastetaan?
- Jos puhelimesi varastetaan tai epäilet, että tunnuksiasi on käytetty väärin, ota heti yhteyttä MobilePay-asiakastukeen 0200 2589 (pvm/mpm) ja sulje MobilePay-sovelluksesi.
Pääsevätkö muut MobilePay-sovellukseeni?
- MobilePay on suojattu henkilökohtaisella tunnusluvulla, jonka olet itse valinnut rekisteröityessäsi. Tätä henkilökohtaista tunnuslukua ei saa luovuttaa toiselle henkilölle. Suosittelemme myös, että käytät puhelimesi pääsykoodia.
Onko palvelu turvallinen?
- Pidä hyvää huolta puhelimestasi. MobilePay-sovelluksella voit lähettää rahaa ja siksi onkin tärkeää, että pidät puhelimestasi yhtä hyvää huolta kuin korteistasi ja käteisestä.
- Varmista, että muut henkilöt eivät pääse käyttämään sovellustasi. Jos epäilet näin käyneen, ota heti yhteyttä MobilePay-asiakastukeen 0200 2589 (pvm/mpm) ja sulje sovelluksesi.
- Suosittelemme, että lukitset älypuhelimesi aina pääsykoodilla tai näppäinlukituksella. Älä paljasta henkilökohtaista tunnuslukuasi muille. Näin estät MobilePay-sovelluksesi väärinkäytön.
- Tarkista saajan nimi ja numero huolellisesti aina ennen kuin lähetät rahaa MobilePay-sovelluksella. Näin varmistat, että rahat lähetetään juuri oikealle saajalle.
- Huomioithan, että maksua, jonka olet lähettänyt MobilePay-palveluun rekisteröityneelle käyttäjälle et voi enää peruuttaa.
- MobilePay-sovellus on henkilökohtainen, ja vain sinulla on oikeus käyttää sitä. Palveluun kirjaudut aina itse valitsemallasi henkilökohtaisella tunnusluvulla. Tunnuslukua ei saa luovuttaa toiselle henkilölle. Lisäksi suosittelemme, että lukitset mobiililaitteesi pääsykoodilla tai näppäinlukituksella. Tässä sinulle vinkkejä MobilePay-palvelun käytöstä.
Miten kirjaudun ulos palvelusta?
- Lopeta palvelun käyttö aina valitsemalla Kirjaudu ulos. Turvallisuussyistä yhteys palveluun katkaistaan kuitenkin automaattisesti viimeistään viiden minuutin kuluttua.
Mitä teen, jos en tunnista tapahtumaa?
- Jos et tunnista jotain MobilePay-sovelluksessa olevaa tapahtumaa, ota yhteyttä MobilePay-asiakastukeen 0200 2589 (pvm/mpm).
Voiko sovellusta käyttää useat henkilöt?
- MobilePay-sovellus on aina henkilökohtainen. Sen takia useampi henkilö ei voi käyttää MobilePay-sovellusta samalla laitteella. Kokeile ensin poistaa sovellus ja lataa se sitten uudestaan sovelluskaupasta. Kun avaat sovelluksen, älä rekisteröidy vaan valitse "Kirjaudu". Näin sovelluksesi tapahtumat säilyvät tallessa. Ota tarvittaessa yhteyttä MobilePay-asiakastukeen 0200 2589 (pvm/mpm)
Unohdetut rannekellot
Mitä sinä teet vanhalle rannekellolle, jota en jostain syystä halua enää käyttää? kR straps sai eräästä rakkaasta kuolinpesästä laatikollisen rannekelloja ilman rannekkeita - rannekkeet olivan kuluneet loppuun, eikä silloin joskus -80 - 90luvulla tavallinen janttari kikkaillut rannekeiden vaihdon kanssa...