Kellonrannekeiden laatuongelmista

Kellonrannekeiden laatuongelmista -

Olen taas vähän pohtinut juttuja. Ja joo, hiukan alkoi kuulaa kivistää, sillä ei tämä ollutkaan ihan niin simppeli juttu: 

Jokainen kauppias, joka myy jotain hokee tuotteittensa olevan

Mutta mitä nämä laatusanat tarkoittavat?



Olen aivan varma siitä, että useampi kauppias ei oikeastaan ajattele näiden sanojen todellista sisältöä, vaan näitä laatusanoja käytetään asiakkaiden rauhoittamiseen sekä ostohalukkuuden lisäämiseksi. Täytyy myös muistaa, että edellä olevat laatusanat voivat myös olla täysin subjektiivisia, eli kirjoittajan tai kauppiaan kokemuksia. Olen saanut hyvän ohjeen: älä käytä klisetä tehdessäsi tuotetietoja! Kliseet eivät välttämättä kerro asiaa ollessaan sanahelinää. Tosiasia on kuitenkin se, että ilman kuvailevia sanoja tuoteen ominaisuuksista jää asiakaskokemus olemattoman ohueksi. Oletko vieraillut verkkokaupassa, jossa on upeat kuvat ja vain teknisiä tietoja hyödykkeestä. Millainen olo jäi? Ostitko tuotteen? Yleensä minä poistun kaupasta ja etsin sellaisen, jossa kerrotaan tuotteesta edes jotain. 

Tutkin aisiaa tietopihjaisena ja löysin mielenkiintoista tietoa netistä. Oikeastaan tietoa sekä mielipiteitä löytyi  valtavan paljon ja wikipediassa oli hyvin ja huolellisesti koottu osio laatu käsitteestä. Olin kyllä ilahtunut tästäkin löydöstä:

Laatu tarkoittaa kaikkia niitä hyödykkeen (tuotteen tai palvelun) ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä.

  • Fyysisen tuotteen laatu tarkoittaa sen kykyä suoriutua sille tarkoitetuista tehtävistä koko oletetun käyttöikänsä ajan.
  • Tuotelaadun osatekijöitä ovat tuotteen kestävyys, luotettavuus, käytön tarkkuus, käytön helppous, huolto- ja korjausmahdollisuudet sekä mahdolliset muut tuotekohtaiset tekijät.
  • Palveluiden laatutekijät jaetaan tekniseen laatuun + toiminnalliseen laatuun

 Laadun olemusta voidaan ymmärtää tarkastelemalla sitä eri näkökulmista, joita ovat valmistus, suunnittelu, asiakas ja ympäristö. Voidaan ajatella, että laatuun kohdistuu erilaisia vaatimuksia eri tahoilta. Tuotetta tai palvelua voidaan pitää laadukkaana, jos asiakas on tyytyväinen ja toteaa saaneensa rahoilleen täyden vastineen. Laadun määrittelyssä asiakkaan kannalta on aina kyse siitä, vastaako tuote niitä odotuksia, joita asiakkaalla on etukäteen tuotteen suhteen ollut. Tässä vertailussa on usein kysymys hinta-laatusuhteesta. 

    Mitä laatutavoitteita on Karisma KR straps verkkokaupalla

    • Suorituskyky; rannekkeiden perusominaisuudet ovat selkeästi esillä ja harkittuja tulevan käytön mukaan.
    • Rannekeiden houkuttelevat ominaisuudet kerrotaan ytimekkäästi ja ovat valintakiriteereinä kun teetämme rannkkeita tai teemme hankintoja eri tehtailta.
    • Luotettavuus; samat materiaalit ja ominaisuudet (koten roHS ja muut sertifikaatit), mitä kerrotaan
    • käyttövarmuus: rannekkeen kesto on tietenkin riippuvainen sen käytöstä ja käyttöympäristöstä, kellon pysyminen turvassa on olennainen syy henkkia kellonrannekkeita.
    • toimivuus: kestää ne olosuhteet, mihin ranneke on tarkoitettu. Osat ovat ehjiä ja kestäviä. 
    • turvallisuus: soljet ja jousitappien tunnelit kestävät sekä soljet pystyvät pitämään kellon renteessa, Jousitappien ominaisuudet ovat olennaisen tärkeitä sillä niiden täytyy toimia ja olla kestäviä. Materiaalit ovat mahdollismman allergiaystävällisiä ja valikoimassa on myös kokonaan liimaton sekä täytteetön nahkarannekemalli.
    • ympäristövaikutukset: käsityönä tehdyt Suomalaiset rannekeet ovat kierrätysnahkaa uusilla metalliosilla. Rahtikustannukset eivät rasita niin paljon ympäristöä. Jos hankimme nahkaa muihin projekteihin tutustumme myös nahan valmistuksen päästöihnin sekä kuljetustkustannuksiin ja suosimme Eurooppalaista nahkaa. Muualta hankitut rannekkeet teetämme myös käsityönä tehtyinä, tarpeen mukaan tehtaissa, joilla on sertifikaatteja luonnon huomioimisessa.Tilaamme aina suuremman määrän rannekkeita kerrallaan, jolloin  kuljetusvaikutukset vähenevät / ranneke. Olemme myös mukana sademetsien kasvatus sekä suojeluhankkeessa ja meillä on adoptiokoaloita. 
    • Yhdenmukaisuus; Saman sarjan rannekkeet ovat keskenään samanlaisia kaikilta ominasuuksiltaan. Kariman käsityörannekkeet ovat yhdenmuksisia ominaisuuksiltaan, mutta jokainen on yksilöllisesti valmistettu.
    • Kestävyys; Rannekkeiden tekninen ja taloudellinen käyttöikä määräytyy valitun materiaalin mukaan ja rannekkeiden tiedoissa kerrotaan onko ranneke erityisen kestävä ja vaikka pestävä. Joissain Suoersaver rannkkeissa on tai on saattanut olla niiden tuotantoerässä jokin laatua heikentävä ominaisuus ja se on kerrottu tuoteen tiedoissa. Muuten rannekkeiden oletetaan olevan tavallisen käytön kestäviä, mutta ne kuluvat tietenkin käytössä. Joskut tulee aika karuja yllätyksiä rannekkeiden laadussa ja olemme varsin järkyttyneitä tapahtuneesta. yleensä tarjoamme parempaa tuotetta korvaavaksi tuotteeksi ja tutkimme koko muun erän rannekkeiden laadun. kaikilla tuotteilamme on vähintää 14vrk peruutus- ja palautusaika ja annamme rannekkeillemme eri takuun tuoterynhäm mukaan.
    hajonnut silo kellonranneke
    asiakkaala hajonnut silo nahkaranneke
    Joskus olemme hämentyneitä siitä,mitä rannekkeelle on tapahtunut! Tämän rannekkeen kohdalla olen hyvin hämmentynyt, sillä nahka on pettänyt kiinnitysosan lugitunnelista kokonaan, eikä tikkauksista. Pitkä osa on vahingoittunut hyvin dramaattisesti, enkä oikein tiedä miten tätä on voitu käyttää. Jos rannekkeeni menevät tähän kuntoon tavallisessa käytössä, niin olen todella huolissani erän laadusta! (PS. nahkarannekkeet eivät kestä kastumista, liian kireää kiinnitystä sekä teriä) Toivon vain, että asiakkaani ranne on kunnossa. 
    • Huollettavuus; Karismalla varaosien saatavuus on olennainen kunnian ja palveluhalun osoitus, sillä rannekkeen sekä koko rannekellon ominaisuudet katoavat, ellei mistään löydy vaihdettavia metalliosia, huollon helppouttamiseksi rannekkeiden osalta löytyy blogistamme erilaisia ohjeita aina asentamisesta rannekkeen puhdistamiseen saakka. Me vaihdamme mielellämme metallisosta asikaan rannekkeeseen, jos ranneke lähetetään tänne. Yritämme myös tehdä rannekkeita vaikeampiin rannekkeen kiinnitysratkaisuihin, kuten fossil kelloihin. (Ebel on jo paljon vaikeampi...)
    • Esteettisyys; Yritämme tarjota monipuolisen valikoiman kellonrannekkeita, jotka sopisivat teidän ja kellonne tyyliin, jolloin valintaa ja tuotesuunnittelua tehdessämme merkittäviä aisioita ovat: muoto, värit, viimeistely, haju, tunne
    • Mielikuva; Rannekkeessakin voi näkyö tuoteimago, kuten Karisman oma KR tuotemerkki, jolloin yritys- ja tuoteimago jäävät tuotteeseen mielikuvana. Karisma tosin suosii merkittömiä ja logottomia rannekkeita, sillä niin jää Rannekello varmemmin esille. Vaikka hyödykkeissämme ei ole logoa, on se silti vahvasti tuotesuojan takana, samalla rannekkeittemme hinta ei enää koostu tuoteimagosta, vaan itse tuotteesta ja sen ominasuuksita.

    Lisää wikipwedia tietoa: 

    Valmistuskeskeinen laatu

    Valmistuskeskeinen näkemys laadusta tarkoittaa hyödykkeiden virheettömyyttä, että ne on valmistettu annettujen spesifikaatioiden mukaisesti. Laadukasta on tuotanto, joka ei tuota lainkaan virheellisiä tuotteita. 

    Suunnittelukeskeinen laatu

    Suunnittelukeskeinen laatu (eli tuotekeskeinen laatu tai tuotelaatu) tarkoittaa niitä ominaisuuksia, joita tuotteeseen rakennetaan sen käyttötarkoitusta silmällä pitäen. Tämä on siis tuotteen suunnittelijan käsitys, suunnitelma asiakkaan arvostamista tuoteominaisuuksista. Suunnittelukeskeinen laatutyö tarkoittaa samaa, mitä tuotekehitystyöllä ymmärretään.

    Asiakaskeskeinen laatu

    Asiakaskeskeinen laatu tarkoittaa sitä kuinka hyvin tuote menestyy siinä tarkoituksessa, jossa asiakas sitä käyttää. Asiakaskeskeinen laatu on siis tuotanto- tai kulutusprosessissa (riippuen siitä onko asiakas tuottaja vai kuluttaja) koettua laatua erotukseksi luvatusta laadusta. Asiakaskeskeinen laatu perustuu hyödykkeen koko käyttöiän aikaiseen kokemukseen. Tuotantokeskeinen laatu on asiakaskeskeiseen laatuun sisältyvä elementti, osatekijä.

    Ympäristökeskeinen laatu

    Ympäristökeskeinen laatu tarkoittaa vaatimuksia, joita muut yrityksen sidosryhmät kuin asiakas asettavat yritykselle ja sen tuotteille. Vaatimus tuotteen turvallisuudesta tai kierrätettävyydestä aiheuttaa tuottajalle suunnittelu- ja materiaalikustannuksia, päästöjen vähentäminen johtaa lisäkustannuksiin jne. 

    Kirjoita kommentti